Hälsporre behandling

Här kan du hitta alla relevanta behandlingar för att bli av med din hälsporre. Genom mina 2,5 år med hälsporre har jag testat många olika behandlingar, visa reducerar smärtan men botar inte själva problemet. När man har smärta i kroppen av olika anledningar så borde man göra allt och lite till för att bli frisk, speciellt om det påverka din vardag och begränsar dig.

Du hittar komplett hälsporre behandling här på hälsporrerehab.se därför ska du verkligen läsa igenom allt innan du kontakta en fysioterapeut eller börja med rehabiliteringsövningar som faktiskt fungerar.

Nyckel till bättre hälsa är att omvandla okunskap till kunskap. En fördjupning i alla behandlingsmetoder kan påverka din återhämtningsperiod positivt, beroende till varför just du har ont.

alternativ till behandlingDet är viktigt att förstå att bara för att du har ont i hälen betyder det inte att det är just foten du ska behandla. Det kan bero på många olika faktorer, t.ex. övervikt, svag muskulatur i mage eller nervirritation. Detta är bara några av alla faktorer som kan ge smärta i foten.

Att stärka upp foten måste du göra men däremot kan problemet sitta i bäckenet därför är det viktigt att se helhet och låta en professionell fysioterapeut analysera din kropp. Med rätt diagnos kan du välja rätt behandlingsmetod och påbörja effektiva rehabiltieringsövningar för att bli frisk och återställd.

Börja med en behandling

Jag har investerat nästan 40 000 kr på alla möjliga behandlingar. Du kanske undrar hur jag lyckades betala så mycket. Jag nöjde mig aldrig med att vänta en månad mellan varje besök på sjukhuset och bestämde mig därför för göra allt i min makt att bli frisk genom att besöka privat läkare, privata och omtalade fysioterapeuter, massörer, investera i skor samt skoinlägg och mycket mer.

Följande behandlingar har jag testat som du kan läsa mer om: 

❶ Tejpning
Att tejpa foten för avlastning är väldigt effektivt om du tejpar rätt. I kombination med kinesiologitejp ökar du även blodcirkulationen inom området. Läs mer om hur du själv kan tejpa och reducera smärtan i foten.

❷ Stötvågsbehandling
Med stötvågor behandlar man ett specifikt område genom att lokalisera smärtan, applicerar gel och sedan skapa ett tryck via apparaten för att stimulera vävnaden. På den nedbrytning som sker via 2000 stötvågor reagerar kroppen positivt genom att öka blodcirkulationen och ämnesomsättning till området som krävs för läkning.

❸ Skoinlägg
Vid val av skoinlägg är det även viktigt att du väljer rätt skor, neutral eller pronation. Läs mer om fördelar och nackdelar med skoinlägg och hur du väljer rätt skor. Skoinlägg kan vara en bra lösning men du måste fortfarande stärka upp kroppen.

❹ Akupunktur & Dry needling
Foten består av väldigt många muskler därför kan akupunktur vara väldigt effektivt. Dry Needling däremot är en bra behandlingsform som jag rekommenderar om dina muskler är strama. Läs mer om behandlingarna och min personliga erfarenhet.

❺ Zonterapi
Zonterapi kan lindra smärtan om du har någon obalans i kroppen. Behandlingsformen har använts i tusentals år och härstammar från Kina. Läs mer om min upplevelse om zonterapi samt om det verkligen ger resultat.

❻ Rulla bollen på tennisboll
Läser du på forum och andra sajter så är det många som skriver om hur bra det är att rulla foten på en tennisboll eller isflaska. Jag gjorde det i flera månader, smärtan reduceras men den kommer tillbaka när du slutar rullar, därför är denna behandlingsmetod inte en permanent lösning däremot ett bra komplement.

❼ Kortisonspruta
Kortisonspruta i foten kan vara väldigt effektiv om den träffar rätt. Det finns många fördelar med att ta en spruta, däremot borde du första läsa mitt personliga perspektiv innan du bestämmer dig.

❽ Operation
Vid väldigt få fall och långdragna fall kan operation övervägas efter en röntgen i foten. Då gör man en avskärning av plantarfascian, detta är dock väldigt ovanligt.