Hälsporre tejpning

tejpa hälsporreHar du ont i hälen så rekommenderar jag verkligen att börja med att tejpa foten. Dels avlastar du foten samtidigt som du reduceras smärtan i foten. Har du fått hälsporre så kommer du absolut känna mindre smärta i området för varje steg du tar om du tejpar din hälsporre rätt.

Det finns flera olika tekniker att välja bland för hälsporre tejpning men jag föredrar själv nedanstående teknik som verkligen ger bra resultat. Tejp kan du köpa online, Intersport eller Stadium. Det är viktigt att du lär dig tejpa rätt för att få bra resultat, en snabbsökning på Youtube kan du hitta många metoder. Jag har testat tre metoder men jag rekommendera endast den som fungerar bäst, enligt mig. Det är absolut inga problem att duscha med tejpen men försök byt var 3–4.e dag.

Kinesiotejp

kinesiologitejp Kinesiologitejp känner du säkert igen från fotbollen där många använder sig av den vid intensivare skador. Syftet med tejpen är att lindra smärtan genom att tejpen lyfter huden på en mikroskopisk nivå så att smärtreceptorerna blir mindre känsliga och blodcirkulationen kommer igång inom det skadade området.

Av personliga erfarenheter så funkar kinesiologitejp bra om du har någon muskel som inte är funktionell men den skyddar inte dig från skador därför ska tejpen endast användas i kompletterande syfte. Alla upplever inte en förbättring och det beror bland annat på att man kanske har tejpat på fel sätt. Tejpen måste appliceras rätt för att få maximal med effekt.

Video – Så här tjepar du